0%

”Et godt arbejdsmiljø er alfa og omega” Interview med Steen Christensen, CEO @ Katoni.dk

Steen Christensen er CEO i den aarhusianske startup-virksomhed katoni.dk – en online shoppingportal, der samler de bedste webshops ét sted. Han mener, at et godt arbejdsmiljø er nøglen til succes og til at sikre et startup de bedste betingelser for vækst. Vi har mødt Steen til en snak om arbejdsmiljø og stillet ham en række spørgsmål. Læs med og få inspiration samt brugbare råd til at skabe et godt arbejdsmiljø.

Hvordan kan man som chef være med til at forbedre arbejdsmiljøet?

”Det kan man ved at fra start etablere et forhold til ens ansatte, som er bygget på tillid. Det vil sige, at man dropper micro management og i stedet stoler på, at ens kollegaer løser deres opgaver på bedste vis. Jeg prøver også at give mine medarbejdere mulighed for en vis fleksibilitet, så de ved, at det ikke er noget problem, hvis de lige har en lægeaftale eller måske gerne vil arbejde hjemmefra en dag.” 

Hvad er vigtigt for et godt socialt arbejdsmiljø?

”Katoni består af unge medarbejdere, så for os har det været afgørende med et miljø, hvor der er en afslappet tone med plads til en sjov bemærkning. Vi har en flad hierarkistruktur og gør meget ud af at alle tør sige deres mening, uanset om de er chef eller ej. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at man sørger for nogle sociale arrangementer uden for arbejdspladsen som eksempelvis julefrokoster og en tur i biografen, så man lærer hinanden bedre at kende og styrker sammenholdet. Har man det godt socialt, tror jeg også på, at man kan præstere bedre fagligt, så det er en win-win.”

martin-conteur

Steen Christensen er tilhænger af et arbejdsmiljø, hvor der er højt til loftet.

Hvordan skaber man et godt fysisk arbejdsmiljø?

”Det varierer nok fra virksomhed til virksomhed, men for os fungerer det rigtig godt med en åben kontorløsning, hvor vi alle – inklusiv mig – sidder i samme rum. Det skaber et miljø, hvor man nemt kan sparre med hinanden, og hvor ingen føler sig isolerede. Det er også vigtigt, at kontoret er indrettet med ergonomiske møbler. Vi sidder alle foran vores computere i mange timer, så derfor har vi hæve-/sænkeborde og kontorstole med mange indstillingsmuligheder, således kroppen skånes bedst muligt. Så tror jeg også, at det gør en forskel at have nogle goder på kontoret i form af en lækker kaffemaskine, billig og sund frokost og is til sommervarmen.”

Har du andre gode råd til et godt arbejdsmiljø?

”Ja, for nylig valgte jeg at holde et møde med mit team, hvor vi i fællesskab blev enige om de 5 vigtigste kerneværdier for vores arbejdsmiljø. Ved at lave vores egen liste fik alle sat ord på, hvad der er vigtigt for dem, så det er faktisk en rigtig god proces, som jeg tror, mange arbejdspladser vil have gavn af. Når de fælles kerneværdier er vedtaget, kan man evt. hænge dem op et sted, hvor de altid er synlige. På den måde bliver alle dagligt mindet om at følge dem. Hvis det skal lykkes med at implementere værdierne, er det nemlig afgørende, at alle bidrager. Vores resultat ser sådan ud:

katoni-vaerdier

Vil du vide mere om emnet? Så kan du med fordel læse dette indlæg, som giver 8 måder at skabe det bedste arbejdsmiljø for medarbejderne.

Hvad er vores mission?
Conteur er et online magasin, der har som mission at krydre branchen for kontormøbler og kontorindretning med kreative, innovative og sjove idéer. Formålet er at gøre arbejdspladsen mere spændende og dynamisk, således medarbejdere og arbejdsgivere trives endnu bedre.